Avbryt

Orgnr 878000-3987

Om Ekeby BK Gå-Fotboll

Svenska fotbollförbundets Regelverk för gåfotboll
Gåfotboll är precis vad det låter som – fotboll i gåfart.
Gåfotboll är en tränings-och tävlingsform i medelintensivt tempo med syfte att förbättra deltagarnas kondition, koordination, balans, rörlighet och psykiska hälsa under trivsamma former i gemenskap och glädje.
Tävlingar i gåfotboll kan spelas i tre olika spelformer – 6 mot 6 med målvakt, 6 mot 6 utan målvakt och 4 mot 4 utan målvakt. Tävlingarna kan genomföras både utomhus och inomhus.
Oavsett spelform är det viktigt att ni som förening och lag säkerställer att ni minimerar närkontakten mellan spelarna och undviker höga bollar, allt för att säkerställa att gåfotboll är en säker idrott med låg skaderisk.
Regelverket du nu har framför dig är skapat av SvFF. Syftet med regelverket är att göra det enklare för fotbollsföreningar och distriktsförbund att genomföra tävlingar i gåfotboll. Oavsett spelform är vår tävlingsfilosofi i gåfotboll:
Vi spelar hellre än att ställa in.
Vi är villiga på att tänja på reglerna gällande antal spelare, spelplanens mått och målstorlek med syfte att matchen hellre spelas än ställs in.
Det är fotbollsföreningen och laget som säkerställer att alla spelare i det egna laget alltid uppträder enligt Fair-Play.